Häromdagen sitter jag på bussen. Bredvid mig sitter en kvinna i 70års åldern och läser ur vad som ser ut att vara en femtedelsbok. Boken har ingen framsida och inga sidor före den hon för tillfället läser mycket noggrant. Hon vänder på bladet, läser till sidans nedersta rad och innan hon börjar på nästa blad tar hon tag i den nyss utlästa sidan, river av den, skrynklar ihop den och släpper ner den i papperskorgen.

Jag stirrar med öppen mun och känner hur ögonen spärras upp. Jag som sparar varenda bok jag någonsin läst, som även sparar de böcker jag aldrig ens tänkt läsa. Hon går av vid min hållplats och jag vill inget annat än att fråga vad det är hon gör, vad hon tänker, vad meningen är. Men jag vågar inte och jag viker av hemåt. Om jag ser henne en gång till, då så ska jag våga fråga.

